FıKrA MiZaH TüRlErİ

MİZAH TÜRÜ VE MİZAH TÜRÜNÜN ÖZELLİKLERİ



* Olayların gülünç, alışılmadık ve çelişkili yönlerini yansıtarak insanı düşündürme, eğlendirme ya da güldürme sanatıdır. Bu amaçla yazılan edebi eserler de mizah türü için de değerlendirilir. En kaba şakadan en ince espriye kadar bütün mizah örnekleri, birbiri ile uyum içindeki olaylar arasındaki çelişkinin birdenbire ortaya çıkarılmasına dayanır. Mizah gelenek ve kuralların sorgulanmasında önemli bir rol oynar. İki amacı vardır, saldırma ve savunma. İnsanın topluca yaşamaya başladığı dönemle birlikte mizah da otaya çıkmıştır. Kentleşmeyle birlikte daha soyut ve dolaylı bir özellik kazandı.



*Mizahı bedensel şiddetten ayırıp keskin dilli bir sanata dönüştüren Atinalılar olmuştur. Ortaçağda kilise ve kralları alaya alan masallarıyla şenliklerde halkı eğlendiren öykü anlatıcıları jonglörler ve gezgin minstrel’le birlikte açık cinsel çağrışımları da olan yeni bir mizah türü yagınlaştı. 20. yüzyılda yeni bir mizah türü doğdu. Komik öğelerin yanı sıra ürkütücü ve korkunç öğelere de yer veren kara mizah ortaya çıktı. Siyasal mizah da bu dönemde önem kazandı.



1.GÜLDÜRÜCÜ FIKRALAR



-Amaç:-kısa ve özlü biçimde bir görüşü belirtme

-bir ders veya öğüt vermektir.

-Araç:-güldürücü,eğlendirici anlatım.

-UYARI:Bazen amaç aracın yerine geçebilir, tek amaç güldürmek olabilir.

-Yazanı veya söyleyeni belli değildir.





2.GAZETE VE DERGİ FIKRALARI



Gazete ve dergilerin belirli köşelerinde.

Konular genellikle güncel

Gazetelerdekine köşe yazısı denir.

Deneme türünün gazete ve dergilerdeki durumu diyebiliriz.

Temel amaç :Okurun önemli noktalara dikkatini çekmek, onu uyarmak ve düşündürmektir.

Kanıtlama yoluna gitmez.

Kısa ve günübirlik yazılardır.

Yüzeysel

Nükteli sözler ve atasözlerinden yararlanır

Kişisel görüşler

Düşünce ağırlıklıdır,düşünce yazılarıdır.



Türk edebiyatında mizah



* Türk edebiyatında ise gerçek anlamda ilk mizah ürünleri masallar, fıkralar ve seyirlik oyunlardır. Divan edebiyatında da sık rastlanmamakla birlikte mizah yer almıştır. Tanzimat döneminde Türk mizahının çehresi geniş ölçüde değişti. Teodor Kasap ve Direktör Ali Bey’in Fransız edebiyatının etkisiyle yazdıkları tiyatro eserleri önem kazandı. Şinasi’nin Şair Evlenmesi, Ziya Paşa’nın Zafername Şerhi, Namık Kemal’in imzasız fıkra ve yergileri bu tiyatro eserlerini izledi. 2. Meşrutiyet’le birlikte Türk mizah edebiyatı büyük gelişme gösterdi. Baha Tevfik, Peyami Safa, Ömer Seyfettin, Yusuf Ziya Ortaç ve Orhan Seyfi Orhon gibi birçok yazar mizah yazılarıyla ünlendi.



* Cumhuriyetle birlikte Türk mizahı yeni bir kimlik kazandı. Bu dönem yazarları geçmişi eleştiren, yani dönemi savunan bir tutum benimsedi. Çok partili dönemle birlikte mizah kapsam ve konu bakamından büyük zenginlik kazandı. Aziz Nesin, Sabahattin Ali, Rifat Ilgaz, Orhan Kemal, Bedii Faik, Haldun Taner, Muzaffer İzgü, Çetin Altan gibi yazarlar bu dönemin önemli isimleridir.

 
 
type="text/css">
 



More Cool Stuff At POQbum.com

 
Bugün 5768 ziyaretçi (8624 klik) kişi burdaydı!

Get your own Chat Box! Go Large!
Bu web sitesi ücretsiz olarak Bedava-Sitem.com ile oluşturulmuştur. Siz de kendi web sitenizi kurmak ister misiniz?
Ücretsiz kaydol